joi, martie 04, 2004

Bechteloaia. Aşa i se spune noii găselniţe "strategice" a guvernului Năstase, autostrada Braşov-Borş.
Cu câteva zile în urmă a apărut un raport de criză al SAR care critică fundamentele economice ale autostrăzii:

Pe acest fundal, construirea a două autostrăzi aproape paralele (prin Arad pe culoarul european IV şi prin Oradea în afara reţelelor europene sau maghiare), la un cost însumat de 6-7 miliarde Euro, reprezintă o opţiune greu de justificat. In primul rând pentru că nu avem în momentul de faţă trafic vest-est în România nici măcar pentru o autostradă, chiar în condiţiile în care nu există taxe de drum. In al doilea rând deoarece cu banii pentru una din ele - să zicem, cei aproximativ 3 miliarde pentru "autostrada Becthel" - s-ar putea:
* reabilita integral toată infrastructura stradală a tuturor celor 3,000 de localităţi din România (lucrare estimată de guvern în Strategia pentru Serviciile Comunale la 1.9 miliarde Euro) şi ar mai rămâne 1 miliard pentru alte scopuri;
* sau s-ar putea finaliza mai mult de jumătate din restul de 7,000 km drumuri naţionale care au rămas de reabilitat conform Strategiei în 15 etape


Atenţie, trafic "nici măcar pentru o autostradă". Aceasta poate ridica un semn de întrebare şi asupra proiectelor de infrastructură blagoslovite de UE.

Astăzi, Romania Think Tank a contestat aspectele legale ale proiectului. Este vorba de ordonanţa de urgenţă nr. 120/2003. În esenţă, se neagă - pe bună dreptate - urgenţa situaţiei.

(1) MAIN ISSUE
Whether or not the alleged URGENCY indicated in the Expunere de Motive for Government Emergency Ordinance no. 120/2003:
(a) may provide the legal basis for the bypassing the explicit requirements of the Public Procurement Law; and
(b) may provide the legal basis allowing the Government to issue Government Emergency Ordinance no. 120/2003 under the extraordinary situations exceptions stipulate in Art. 115(44) of the New Constititution?


(studiul a fost postat pe [romania-economics])

Din păcate, formularea vagă din Constituţie şi independenţa doar formală a Curţii Constituţionale lasă puţine şanse de succes acestei direcţii de atac.